Denne øvelsen er skrevet ned med inspirasjon fra Harald Vikens Manual in non-violent Communication and Mediation, Røde Kors. En variant finnes også i Geir Dales bok Fra konflikt til samarbeid – grunnbok i konfliktarbeid med ungdom.
Gjennomføring:
Be to eller tre frivillige gå ut på gangen. Når disse er ute av rommet og ikke kan høre hva som blir sagt, instruerer du resten av gruppen.
Be deltakerne om å stå tett sammen i en sirkel, låse armene godt sammen, og vende ansiktene inn mot sirkelen. Deres oppgave er å stå sammen og ikke la andre komme inn. Med ett unntak, nøkkelen til øvelsen: om de «utestengte» ber høflig om å få lov til å komme inn i sirkelen. Da slippes de umiddelbart inn i sirkelen og blir en del av den. Hvis sirkelen skulle ødelegges og noen av deltakerne blir dratt ut, er det viktig at sirkelen åpner opp for ham/henne på en annen side. Ingen fra gangen skal få komme inn i sirkelen ved hjelp av fysisk makt.
De frivillige på gangen blir så fulgt inn i rommet, en og en eller to og to. De blir forklart at de skal komme seg inn i sirkelen til de andre, om de er to gjerne gjennom å samarbeide (snill versjon). De kan også få lov til å konferere seg imellom om hvordan de skal gjøre det.
Spørsmål til samtale:
- Hva så de frivillige da de kom inn i rommet?
- Hva gjorde de frilillige da de kom inn i rommet?
- Hvordan oppleves det å se alle de andre stå sammen med ryggene til?
- Hvilken strategier/teknikker ble brukt?
- Hva fikk henne/ham til å endre strategi?
- Hvordan var det å oppdage «nøkkelen»?
- Hvordan opplevdes det å være en del av sirkelen?
- Hvordan opplevdes det å stenge noen ute?
- Hva slags følelser hadde de i ringen for den som var utestengt?
- I hvilke andre situasjoner har deltakerne opplevd det samme?
- Endret deltakerne følelser underveis?